Som du kanskje har fått med deg så har vi nylig skiftet navn fra Rajapack til RAJA. Et navneskifte med røtter i konsernets historie og fødsel. Her kommer historien om RAJA Group og vår utvikling gjennom tidene – fra lokal distributør til et europeisk konsern.

Rachel Marcovici

RAJA-navnet tar oss helt tilbake til da bedriften ble etablert i 1954, da Rachel Marcovici og Janine Rocher la ned grunnstenene for det vi i dag kjenner som ‘RAJA Group’. Det er med dette i tankene at vi nå går tilbake til røttene og strømlinjer navnene i konsernet over hele Europa – i alle 18 land heter vi nå RAJA som en stor familie.

Tilbake til start

Som sagt la Rachel Marcovici og Janine Rocher ned grunnstenene i 1954 til det vi i dag kjenner som RAJA-gruppen. Firmaet som den gang ble startet av 2 kvinner, i et Frankrike i konflikt, er i dag en multinasjonal emballasjegigant med datterselskaper i 17 europeiske land. I 2018 omsatte vi samlet for 631 millioner euro med 1900 ansatte.

…Men hvor stammer egentlig navnet fra? Og hvordan har RAJA utviklet seg fra disse 2 kvinnelige grunnleggerne til et multinasjonalt selskap? Det får du svaret på nå..

1954 –  ’Cartons RAJA’

Navnet RAJA er en kombinasjon av de to første bokstavene i fornavnene til grunnleggerne, Rachel Marcovici og Janine Rocher. Rachel og Janine begynte sitt arbeid i skyggen av det romantiske Eiffel-tårnet sentralt i Paris. Her hadde de en enkel butikk som spesialisert seg på brukte pappesker ettersom de var billigere å kjøpe enn helt nye.

De sene 1950-årene

Senere på 50-tallet er Frankrike endelig i ferd med å komme seg etter etterdønningene av 2. verdenskrig. Den lave kostprisen på brukte pappesker kombinert med en god dose pågangsmot, energi og entreprenørskap fra Rachel Marcovici betyr at RAJA-pappeskene raskt blomstrer. Firmaet utvider med 2 nye produktlinjer, de får 10 medarbeidere og kan samtidig skryte av en omsetning på 1 million Franc. RAJA-eventyret er i gang og heter på det tidspunktet «Cartons RAJA».

1962 – 1982 –  Danièle Kapel-Marcovici

Danièle Kapel-Marcovici

I 1962 starter vår nåværende direktør og leder,
Danièle Kapel-Marcovici – datter av Rachel Marcovici, å jobbe som selger for firmaet i en alder av 16 år. Her jobber hun iherdig i 10 år før hun får stillingen salgs- og markedsdirektør. I 1982 blir hun direktør av produktlinjen ‘pappesker’. I løpet av de neste 10 årene optimaliserer hun driften i hele virksomheten og strukturer alle aktiviteter i de sentrale strategiske teamene som for eksempel innkjøp, katalogsalg, produktmarkedsføring, regnskap, logistikk, IT og HR. I 1975 er Danièle salgs- og markedsdirektør og sørger for at markedsavdelingen gir ut sin første produktkatalog noensinne. En 24 siders, sort/hvit-brosjyre med 365 produkter. Hele 10 kopier ble trykket opp.

Den aller første RAJA-katalogen

1990, 1992 – RAJA Group

I 1990 forenkler ‘Cartons RAJA’ navnet til bare ‘RAJA’. I 1992 er omsetningen økt til 316 millioner Franc. Nesten 5 ganger så mye på 10 år og de er oppe i 190 ansatte.

1994 – 2000 RAJA, en internasjonal gruppe

Fra 1994 – 2000 blir RAJA en internasjonal virksomhet. De utvider med datterselskaper i Nederland og Tyskland. Samtidig kjøper de opp BINPAC i Belgia og AID-PACK i England. AID-PACK som senere blir til Rajapack England var spesialister på strapping og hadde en omsetning på 2 millioner pund på daværende tidspunkt. Dette utvider forretningshorisonten ytterligere og firmaet vokser og vokser.

2001 – En digital reise begynner

RAJA startet den digitale reisen i 2001 og fortsatte dermed utviklingen av sin multikanal-, markeds- og salgsstrategi ved å opprette sin første online salgsplattform www.raja.fr

RAJAs første nettbutikk


2003 – 2012 … Tempo på internasjonaliseringen

Fra 2003-2012 fortsetter RAJA med å utvide firmaet i Europa og etablerer datterselskaper i Spania, Østerrike, Italia, Tsjekkia, Sveits, Danmark, Sverige og Norge. Her i Norge har RAJA vært representert siden 2011. Det er i denne perioden Cenpac, vår daværende største konkurrent i Frankrike, blir kjøpt opp og en del av RAJA Group. Dette gjør at vi nå er den største aktøren på emballasje i Frankrike.

2015, 2017, 2019 – Ytterligere ekspansjon…

I 2015 utvider RAJA enda en gang og kjøper Morplan; en gigant innenfor detaljhandel og butikkutstyr i England. I 2017 blir UdoBär kjøpt og i år (2019) kan vi skryte av at Staples Solutions avdelinger i Frankrike, Italia og Spania har blitt en del av RAJA.


Firmaet og vår historie fortsetter å vokse og vokse – og vi fortsetter med å levere kvalitetsemballasje og overlegen service til våre kunder. RAJA Group har nå eksistert i over 65 år, dette er noe vi er veldig stolte av. Vår lange historie og arv gjør oss enda mer dedikerte til å fortsette det harde arbeidet og å sette kunden i sentrum i alt vi gjør.

Kategorier: Nyheter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv en kommentar

Fyll ut dette feltet