post-it lapper

Fra flopp til topp: Post-it-lappen

3 min å lese 25 februar 2025

Vi ser dem så ofte at vi ikke engang legger merke til dem. Men bak de fargerike papirbitene som kalles post-it lapper, ligger en fascinerende historie om innovasjon og tilfeldigheter.

post-it kunst

Med denne artikkelen åpner vi en serie artikler med tema kontorrekvisita og emballasjedesign. 

Gå inn på et kontor og se på skrivebordene. Ved siden av skjermene, kablene og kaffekoppene sitter små, beskjedne slitere – stiftemaskiner, post-it-lapper og binders. De får kanskje ikke overskrifter, men de holder arbeidet vårt sammen—bokstavelig talt. Denne serien dykker ned i de overraskende historiene bak disse hverdagslige nødvendighetene, fra deres geniale oppfinnelser til deres milliard-euro markeder. Gjør deg klar til å se med nye øyne på de ukjente kontorheltene!

Post-it-lapper har blitt et essensielt verktøy for å huske ting, legge igjen en beskjed, brainstorme ideer og til og med lage kontorstreker. Fra småbarn til UX-strateger, alle bruker post-it-lapper.

Når fiasko fører til suksess

Opprinnelsen til disse lappene dateres tilbake til 1968 da Spencer Silver, en kjemiker som jobbet i 3M, forsøkte å utvikle et supersterkt lim. I stedet skapte han ved et uhell et lavt-klebende, gjenbrukbart lim som ikke etterlot rester når det ble fjernet. post-it 3m

I mange år lå denne «fiaskoen» i bakgrunnen, helt til Arthur Fry, en annen 3M-forsker, så potensialet. Fry, som sang i et kirkekor, var frustrert over at papirbokmerkene hans stadig falt ut av salmeboken. I 1974 fikk han en genial idé: hvorfor ikke bruke Silvers lim til å lage et flyttbart bokmerke?

Denne ideen utviklet seg etter hvert til den post-it-lappen vi kjenner i dag. Lappene kom på markedet i 1980 og har vært der siden.

50 milliarder Post-it-lapper

Titusenvis av milliarder post-its produseres og selges hvert år. Faktisk selger 3M alene 50 milliarder post-its årlig, ifølge en uttalelse fra selskapet. Dette tallet viser ikke bare hvor populære disse lappene er, men viser hvordan en enkel oppfinnelse kan forvandle seg til et globalt fenomen.

post-it kunst

Utover deres praktiske bruk har lappene blitt ikoniske objekter som inspirerer morsomme trender. For eksempel er det ikke uvanlig å finne «post-it-kunst» som pryder vegger og møterom på kontorer rundt om i verden.

post-it kunst
Fra Google’s London-kontor i 2019
post-it kunst
Post-it kunst med Star Wars-motiv

Post-it-lapper er også perfekte for kontorstreker! Dekk en kollegas skrivebord, stol, kontor eller til og med bilen deres med fargerike lapper. Legg igjen morsomme beskjeder eller omorganiser tastaturet deres med merkede lapper. Et annet triks er å lage en «dommens vegg» som blokkerer inngangen deres. Prøv dette på egen risiko, men vær forberedt på hevn!

post-it prank

En liten lapp, men viktig for helheten 

Post-it-lapper finnes i forskjellige størrelser og farger i RAJAs nettbutikk, og også hos de andre selskapene i RAJA-gruppen (Viking, JPG, Kalamazoo, Mondoffice, Welcome Office, Rétif og UDO BÄR).

post-it
Lappene brukes ofte til prosjektstyring

60% av JPGs kunder bestiller regelmessig post-it-lapper – et annet bevis på hvor populære de er.

Du finner hele RAJAs sortiment innen kontorrekvisita her. Og vil du vite mer om hva vi kan tilby innen kontorrekvisita og hygieneprodukter, er du alltid velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 22514000 eller post@rajapack.no.

Mest leste temaer