Historien om RAJA

Historien om RAJA-gruppen

4 min å lese 30 september 2019

Som du kanskje har fått med deg så har vi nylig skiftet navn fra Rajapack til RAJA. Et navneskifte med røtter i konsernets historie og fødsel. Her kommer historien om RAJA Group og vår utvikling gjennom tidene – fra lokal distributør til et europeisk konsern.

Rachel Marcovici

RAJA-navnet tar oss helt tilbake til da bedriften ble etablert i 1954, da Rachel Marcovici og Janine Rocher la ned grunnstenene for det vi i dag kjenner som ‘RAJA Group’. Det er med dette i tankene at vi nå går tilbake til røttene og strømlinjer navnene i konsernet over hele Europa – i alle 18 land heter vi nå RAJA som en stor familie.

Tilbake til start

Som sagt la Rachel Marcovici og Janine Rocher ned grunnstenene i 1954 til det vi i dag kjenner som RAJA-gruppen. Firmaet som den gang ble startet av 2 kvinner, i et Frankrike i konflikt, er i dag en multinasjonal emballasjegigant med datterselskaper i 17 europeiske land. I 2018 omsatte vi samlet for 631 millioner euro med 1900 ansatte.

…Men hvor stammer egentlig navnet fra? Og hvordan har selskapet utviklet seg fra disse 2 kvinnelige grunnleggerne til et multinasjonalt konsern? Det får du svaret på nå..

1954 –  ’Cartons RAJA’

Navnet er en kombinasjon av de to første bokstavene i fornavnene til grunnleggerne, Rachel Marcovici og Janine Rocher. Rachel og Janine begynte sitt arbeid i skyggen av det romantiske Eiffel-tårnet sentralt i Paris. Her hadde de en enkel butikk som spesialisert seg på brukte pappesker ettersom de var billigere å kjøpe enn helt nye.

De sene 1950-årene

Senere på 50-tallet er Frankrike endelig i ferd med å komme seg etter etterdønningene av 2. verdenskrig. Den lave kostprisen på brukte pappesker kombinert med en god dose pågangsmot, energi og entreprenørskap fra Rachel Marcovici betyr at RAJA-pappeskene raskt blomstrer. Firmaet utvider med 2 nye produktlinjer, de får 10 medarbeidere og kan samtidig skryte av en omsetning på 1 million Franc. RAJA-eventyret er i gang og heter på det tidspunktet «Cartons RAJA».

1962 – 1982 –  Danièle Kapel-Marcovici

Danièle Kapel-Marcovici

I 1962 starter vår nåværende direktør og leder, Danièle Kapel-Marcovici – datter av Rachel Marcovici, å jobbe som selger for firmaet i en alder av 16 år. Her jobber hun iherdig i 10 år før hun får stillingen salgs- og markedsdirektør. I 1982 blir hun direktør av produktlinjen ‘pappesker’. I løpet av de neste 10 årene optimaliserer hun driften i hele virksomheten og strukturerer alle aktiviteter i de sentrale strategiske teamene som for eksempel innkjøp, katalogsalg, produktmarkedsføring, regnskap, logistikk, IT og HR. I 1975 er Danièle salgs- og markedsdirektør og sørger for at markedsavdelingen gir ut sin første produktkatalog noensinne. En 24 siders, sort/hvit-brosjyre med 365 produkter. Hele 10 kopier ble trykket opp.

Den aller første RAJA-katalogen

1990, 1992 – RAJA Group

I 1990 forenkler ‘Cartons RAJA’ navnet til bare ‘RAJA’. I 1992 er omsetningen økt til 316 millioner Franc. Nesten 5 ganger så mye på 10 år og de er oppe i 190 ansatte.

1994 – 2000 RAJA, en internasjonal gruppe

Fra 1994 – 2000 blir RAJA en internasjonal virksomhet. De utvider med datterselskaper i Nederland og Tyskland. Samtidig kjøper de opp BINPAC i Belgia og AID-PACK i England. AID-PACK som senere blir til Rajapack England var spesialister på strapping og hadde en omsetning på 2 millioner pund på daværende tidspunkt. Dette utvider forretningshorisonten ytterligere og firmaet vokser og vokser.

2001 – En digital reise begynner

RAJA startet den digitale reisen i 2001 og fortsatte dermed utviklingen av sin multikanal-, markeds- og salgsstrategi ved å opprette sin første online salgsplattform www.raja.fr

RAJAs første nettbutikk


2003 – 2012 … Tempo på internasjonaliseringen

Fra 2003-2012 fortsetter RAJA med å utvide firmaet i Europa og etablerer datterselskaper i Spania, Østerrike, Italia, Tsjekkia, Sveits, Danmark, Sverige og Norge. Her i Norge har RAJA vært representert siden 2011. Det er i denne perioden Cenpac, vår daværende største konkurrent i Frankrike, blir kjøpt opp og en del av RAJA Group. Dette gjør at vi nå er den største aktøren på emballasje i Frankrike.

2015, 2017, 2019 – Ytterligere ekspansjon…

I 2015 utvider konsernet nok en gang og kjøper Morplan; en gigant innenfor detaljhandel og butikkutstyr i England. I 2017 blir UdoBär kjøpt og i år (2019) kan vi skryte av at Staples Solutions avdelinger i Frankrike, Italia og Spania har blitt en del av RAJA.


Firmaet og vår historie fortsetter å vokse og vokse – og vi fortsetter med å levere kvalitetsemballasje og overlegen service til våre kunder. RAJA Group har nå eksistert i over 65 år, dette er noe vi er veldig stolte av. Vår lange historie og arv gjør oss enda mer dedikerte til å fortsette det harde arbeidet og å sette kunden i sentrum i alt vi gjør.

Mest leste temaer

Your privacy:

RAJA uses cookies and similar technologies including third party cookies, to collect and analyse information on our site's performance to learn how to best tailor the site and the offer to our customers, to enable the site to function. Cookies also allow us and our partners to provide personalised content, services and ads and to propose social media plugins. By clicking 'I Agree', you consent to the use of all of these cookies. You can change or adjust your cookies preferences at any time by clicking on the link “cookies preferences” on our site or the “customise settings” link below.