FacebookTwitterGoogle+Share

Med rapportene for 2018 endelig klare, har dere sikkert begynt å titte på strategier for 2019. For å hjelpe til litt på veien har vi sett nøyere på 5 nøkkelområder man ikke bør glemme for at nettbutikken skal fungere optimalt.

Vi gir dere som bedrift gode tips og råd for bedre kundeservice, en grønnere profil og hvordan få bedre flyt på lager og logistikk – alt for å få en kickstart på 2019.

1 – Forsterk kundens opplevelse

Vi ser det stadig oftere; bedrifter i alle sektorer velger å sette kunden i fokus. Dette er en ypperlig mulighet til å profilere bedriften din og/eller produktet ditt for potensielle kunder.
Bare tenk på hvordan TV-vanene våre har endret seg de siste årene – det er forbløffende! TV’ene våre har gått fra å være en kasse til å være en flatskjerm med ekstremt høyoppløste bilder, samtidig som den er smart og på nett. I tillegg byr kinosalene på 4D-visninger som leker med alle sansene våre.

Det samme ser vi igjen i netthandelen. Lojaliteten til en kunde kan sikres fra første bestilling. Blant annet ved å levere til forventet tid og ikke minst i hel og god stand. Transporten er det lite vi kan gjøre noe med, men vi kan gjøre alt vi kan i forkant. Hva er det første kunden ser når han eller hun åpner pakken? Førsteinntrykk teller mye og derfor fokuserer mange bedrifter på dette.

Noen råd for å få kunden til å huske deg:

  • Enkel innpakning: Emballasjen ser kanskje fantastisk ut, men det er ekstremt viktig at den er enkel å pakke opp uten problemer. En av bestselgerne våre for netthandel er postesker med rivestripe.
  • Gjør det enkelt å returnere varer: Ved å gjøre returprosessen enklest mulig føler kunden seg trygg og dermed øker sjansen for at de handler igjen. Dette forsterker handleopplevelsen. Innovativ emballasje, som e-handelsposer med to limstriper, er et godt produkt der emballasjen kan brukes om igjen og bidrar til redusert miljøforurensing. I tillegg er det enkelt for kunden din.
  • Forbedre produktopplevelsen: Utvikle og styrke kundens positive opplevelse ved å gjøre emballeringen unik for din kunde.

2 – Velg grønnere emballasje

Med den store veksten innen netthandel øker også behovet for emballasje. Den gode nyheten er at det stadig er flere og bedre miljøvennlige alternativer. I dag kan man finne alt fra resirkulert bølgepapp til biologisk nedbrytbar pakkefyll!
Bedrifter i dag er under et stadig press for å forsikre at de velger miljøvennlige alternativer og den evig aktuelle problematikken rundt plast er en bekymring for menneskeheten, ikke bare produsentene. Et viktig spørsmål å stille oss selv er, «Er vi så grønne som vi ønsker å være?»

Våre råd:

  • Miljøvennlig innkjøpsstrategi: Bruk ansvarlige produsenter og leverandører. Tenk gjennom egen forsyningskjede og logistikk. Hva slags påvirkning har bedriften på miljøet?
  • Vær bevisst på ny teknologi: Utvikle pakkeprosessen der det er mulig. Skift til
    nyere og smartere måter å emballere på.
  • Det trenger ikke å koste skjorta: Å skifte til miljøvennlig og smartere emballering trenger ikke påvirke kostnader eller kvaliteten. Miljøvennlig pakking kan redusere kosten per forsendelse ved å for eksempel redusere unødvendig store forsendelser og overflødig fyllmateriale.

Et enkelt og miljøvennlig alternativ som både beskytter og byr på lekker presentasjon av produktene er Geami WrapPak. Den er perfekt for små og mellomstore nettbutikker.

3 – Øk effektiviteten på pakking og logistikk

Redusering av transport- og logistikkostnader er viktig for alle bedrifter, spesielt med tanke på de varierende kostnadene på blant annet drivstoff. Det du faktisk kan kontrollere er redusering av vekt og volum på forsendelsene, og at pakkeprosessen flyter raskt og skadefritt.

Våre råd:

  • Teknologi er fremtiden: Vurder å investere i nye systemer som lar deg øke produksjonen i samsvar med kundenes økende behov og forventning.
  • Undersøk eksisterende ressurser: Du kan spare mye tid og få god hjelp ved å bruke allerede tilgjengelige verktøy og ressurser. For eksempel; du skal sende et produkt med et gitt mål, men vet ikke hvilke esketyper du har som alternativ. Sett inn ønskede mål på dine esker her og du vil få en rekke forslag som skal passe. Dette reduserer overemballering og dermed overflødig vekt på forsendelsen.
  • Spør en ekspert: Be en av våre emballasjeeksperter om råd for å tilpasse og optimalisere din emballasjehverdag. Om du er nyetablert eller har et lager med tusenvis av forsendelser hver dag er det verdt å ringe oss på 22 51 40 00 eller sende oss en e-post på post@rajapack.no.
  • Bruk emballasje med flere bruksområder: Et konkret eksempel er våre esker med skuminnlegg, der den perfekte beskyttelsen er på plass i esken fra første stund. I tillegg er den lett å montere. Det kan være fristende å gå for nye og stilige emballasjeprodukter, men husk at de skal passe dine produkter.
  • Invester og voks: Med alle nye oppgraderinger rundt lager og logistikk kommer det større kostnader i forkant, men forhåpentligvis ser du fordelene allerede ved neste års budsjett.

4 – Vær unik

 

Engasjer kunden og de vil komme tilbake. Opplevelsen av å åpne emballasjen er like viktig som selve produktet.

 

Gjør deg synlig i 2019; Vær modig og gå for spesialtilpasset emballasje med din logo!

Sjekk ut alt du kan spesialtilpasse hos oss her. Finner du ikke det du leter etter, ta kontakt, kanskje vi kan hjelpe deg likevel!

5 – Gi produktiviteten et løft!

Øk effektiviteten på lager og logistikk med ny teknologi som for eksempel automatisering for å øke produktiviteten til virksomheten.

Våre råd:

  • En guide til pakkemaskiner: Vi i Rajapack kategoriserer pakkemaskiner etter hvordan beskyttelse de tilbyr. Ta en titt på hvilke muligheter som finnes i vårt Rajasystem her
  • Kartlegg eksisterende ressurser: Igjen, utnytt fordelene av andres suksessoppskrifter. Det er et hav av systemer, verktøy og maskiner, men Rajasystem gir deg en pekepinn på hva bedriften kan og bør bruke.
  • Gratis emballasjekonsultasjon: Vi hjelper gjerne med alle type emballasjespørsmål og vi kan komme på besøk for å se på hvordan dere kan øke produktivitet og effektivitet. Spør oss!
  • Ha riktig og godt utstyr: Uavhengig av skala er det alltid viktig å ha riktig pakkeutstyr, samt holde det vedlike.

Har du noen tips du vil dele med oss? Legg gjerne igjen en kommentar. Ønsker dere flere tips eller råd angående din emballasje, ta kontakt med oss på 22514000 eller post@rajapack.no.

FacebookTwitterGoogle+Share

Kategorier: E-handel og logistikkRåd og tips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv en kommentar

Fyll ut dette feltet