Hvordan sender du best klær fra nettbutikken din? Hva er en smart og praktisk emballasje for tekstiler? Og hva bør du tenke på hvis du skal sende klær eller andre tekstiler? Det sier vi litt om i dette blogginnlegget.

Valg av materiale og kvalitet

Det første du bør gjøre er å vurdere hvilken kvalitet, utseende og materiale du ønsker på emballasjen. Emballasjen bør samsvare med produktet ditt, og du bør tenke på hvordan emballasjen skal fremstå for kunden.

  • Skal den være miljøvennlig?
  • Skal den være enkel å pakke?
  • Skal det være mulig å sende varene i retur?
  • Skal den være lett å bære?
  • Skal den ha et spesielt utseende? …

… Tenk fra kundens ståsted, og tenk på hva som gir mening for din bedrift og ditt produkt.

Emballasje for klær og tekstiler

E-handelsposer:

Den billigste og enkleste måten å pakke klær på er i det vi kaller e-handelsposer eller fraktposer. E-handelsposer kommer i mange varianter; i plast, papir, med/ uten håndtak, med/uten returmulighet, miljøvennlig og mange flere.

e-handelsposer er praktisk emballasje til klær og finnes i ulike varianter
E-handelsposer i ulike varianter

E-handelsposer er et populært og praktisk valg for emballasje til klær. Posene er sterke, knuse- og rivesikre, og de av plast er også vannavstøtende – og de er helt perfekte for varer som ikke tar skade av å bli bøyd, som klær, sko og andre tekstiler. E-handelsposer tar også generelt mindre plass, de er lette å bære og du sparer også på volumetrisk vekt og plass i pakkeområdet ditt. Les mer om volumetrisk vekt i dette blogginnlegget.

Vurder derfor funksjonene og hva som er viktig for din bedrifts kundeforhold – ønsker du for eksempel e-handelsposer med din bedrifts logo?

Postesker:

Den litt mer eksklusive måten å pakke klær på kan være i en flat posteske med silkepapir rundt, slik som disse:

postesker passer som emballasje til klær
Postesker med eller uten trykk

Emballasje med trykk:

Å skape kundelojalitet uten personlig kontakt er ikke alltid så enkelt. I detaljhandelen kan selgere bygge et forhold til kunden gjennom kompetent rådgivning, en god opplevelse når kunden prøver klær og gjennom en vennlig væremåte. Netthandel skal kunne ta imot returer og skape en kundeopplevelse gjennom leveransene og emballasjen. Trykt emballasje eller bare emballasje av spesielt god kvalitet, blir et parameter du må vurdere som en del av kundeservicen. 

Trykt emballasje gir en økt kostnad og krever litt større opplag – men det vekker oppmerksomhet og bidrar til merkevarebygging og en bedre kundeopplevelse, altså ‘Unboxing’-opplevelsen.

emballasje til klær som gir en god unboxing-opplevelse
Spesialtilpasset emballasje for en bedre kundeopplevelse

Tilbehør:

For å gi et enda bedre inntrykk, tenk på om du ønsker en ekstra innpakning eller beskyttelse inni e-handelsposen. Her kan silkepapir være et godt alternativ. Silkepapir er med på å gjøre pakken din litt mer eksklusiv og gi en følelse av finish. RAJAs silkepapir er klor- og syrefritt og viktigst av alt, det er et miljøvennlig alternativ.

Pakk inn produktene dine, gi dem en fin etikett og eventuelt en liten hilsen i pakken i form av et kort – da har du enkelt og greit skapt en god unboxing-opplevelse.

Silkepapir passer som emballasje til klær og gir en fin finish
Silkepapir gir en god finish

Et annet tilbehør kan være gjennomsiktige poser som disse. Hos RAJA er posene tilgjengelige i 75 % resirkulert materiale. Disse gjennomsiktige posene kan beskytte tekstilene eller bidra til å skape en fin finish med en fin etikett eller bånd rundt.

Poser passer som emballasje til klær for en ekstra beskyttelse
Poser gir en ekstra beskyttelse

Skulle du ha ytterligere spørsmål om emballasje til klær, ta gjerne kontakt med oss, vi står klare til å veilede deg dersom du har spesielle krav eller spørsmål om produkter.

Kategorier: E-handel og logistikkProdukterRåd og tips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv en kommentar

Fyll ut dette feltet