FacebookTwitterGoogle+Share

Om du enten allerede driver en nettbutikk eller tenker på å starte opp en, så må du ta stilling til hvilken emballasje du ønsker å bruke. Spørsmålet er hva er best til dine produkter?

Som emballasjeleverandør blir vi ofte spurt om hvilken emballasje som er best, billigst, mest beskyttende og mest effektiv. Sannheten er at det er mange faktorer å ta stilling til før du kommer frem til hvilken emballasje som er best til din nettbutikk.

I dette innlegget skal vi komme med en veiledning til hvilke punkter du bør tenke på når du skal velge emballasje.

Slik finner du riktig emballasje

For å få et overblikk over hvilken type emballasje som passer til dine behov er det en god idé å gjøre noen vurderinger om produktet du skal sende.

1. Hvilken type produkter selger du?
Ditt emballasjevalg skal alltid ta utgangspunkt i produktet du skal sende. Er produktet skjørt og trenger ekstra beskyttelse? Er det et tungt produkt slik at det krever en pappeske av dobbel bølgepapp og forsterket tape? Eller det nok med en eske av enkel bølgepapp?

Hvis du selger klær som ikke skal bli vått eller krøllete, kan du benytte deg av e-handelsposer. Selger du bil- og motordeler som må ha fukt- og rustavstøtende kraftpapir, eller elektroniske komponenter som krever antistatisk emballasje? Det er viktig å tenke på produktet du selger og sørge for emballasjen du bruker beskytter og fremhever egenskapene som du ønsker kunden skal se når produktet kommer frem.
Se hvilke typer emballasje som passer de ulike produktene her:
Emballasje til nettbutikk

(kilde: Package insight study 2016)

2. Hvor stort er ditt budsjett?
En annen viktig faktor er budsjettet du har satt til emballasje. Ønsker du at emballasjen skal være billigst mulig? Eller skal du allerede fra start tenke på merkevarebygging og trykk på emballasjen eller emballasje med spesielle mål?

Standard emballasje er ofte billigere enn spesialemballasje, men spesialemballasje kan gi andre fordeler. Fordelene kan være effektivisering av pakkeprosessen, redusering av antall returer eller merkevarefordeler med en mer tilpasset eller utviklet emballasje. Samtidig finnes det et bredt utvalg av standard emballasje, så muligheten for å finne noe som passer dine behov er stor.

Når du velger emballasje så tenk på hvor du vil spare penger og hva det betyr for kundeopplevelsen til slutt. Hva er forventningene fra dine kunder i forhold til opplevelsen av produktet? Du kan enkelt få veiledning fra våre emballasjespesialister her.
Her er fire tips til standard emballasje med fordeler og egenskaper:

 

3. Gjør returnering enkelt for både deg og kunden
Forestill deg at du kjøper en kjole eller skjorte på internett, og da du mottar pakken så passer ikke klærne. Denne situasjonen har de fleste som handler på nett opplevd. Nå vil du gjerne sende klærne i retur, men du mangler emballasje å sende returen i. Her kan man som forhandler gjøre det enkelt for kunden, og samtidig gi en ypperlig service ved å benytte samme emballasjen til returforsendelsen. Bruk for eksempel esker med dobbel limstripe som gir kunden mulighet til å sende produktene tilbake i samme eske som det kom i. Samtidig forsikrer du deg om at produktene blir returnert i en emballasje som beskytter produktene slik at du kan selge de igjen.

(kilde: Metapak 2016)

Er du i tvil om hvordan du velger riktig emballasje til din nettbutikk, så ta kontakt med våre emballasjespesialister på 22514000 eller post@rajapack.no

FacebookTwitterGoogle+Share

Kategorier: E-handel og logistikkProdukter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv en kommentar

Fyll ut dette feltet