Emballasjeselgeren reduserer emballasjeforbruket

5 min å lese 29 januar 2024

Raja-kundene vil emballere billig, raskt og miljøvennlig.

Tone Aamodt jobber tett med industrikundene, og ser først og fremst på seg selv som en rådgiver.

Bredden i Rajas kundegruppe strekker seg fra de virkelig små til de virkelig store. Tone Aamodt er Key Account Manager, og jobber først og fremst med store industrikunder. Det kan for eksempel være produksjonsbedrifter som pakker varer for eget lager eller grossist, eller for direkte utsendelse til kunde.

– Typisk for kundene jeg jobber med er at de har store volumer som skal oppbevares og transporteres. Fra oss trenger de alt fra transportetiketter, esker, poser og fyllmateriale, til kasser av tre eller plast, forskjellige paller, stroppebånd og strekkfilm, forteller hun.

Hvordan jobber du sammen med kundene dine?

– Oppgaven min er å finne riktig emballasje til riktig produkt. Så vi ser på de fysiske produktene, hva som skal emballeres og hvorfor. Noen ganger betyr det at kunden og jeg finner ut at varen klarer seg fint uten emballasje. Andre ganger ser vi at varene ikke pakkes tilstrekkelig godt inn, slik at de kan bli skadet under transport. I de fleste tilfellene har kundene mye å hente på å gjøre endringer i emballasjeforbruket. Jeg jobber egentlig mer som rådgiver enn selger i det daglige.

– Det viktigste for meg er å optimalisere emballasjeforbruket, og det er ikke alltid det skjer gjennom at jeg selger mer til kunden. Men målet mitt er å veilede til riktig forbruk. Det er det beste for alle på lang sikt, og handler om ekspertisen vi i Raja kan levere, sier Tone.

Med bred erfaring, både som tidligere lagermedarbeider og med ti års fartstid i Raja, kan Tone bidra med store effektiviseringsgevinster, ikke bare i forbruk.

– Det er viktig å se på prosessen fra produktet skal pakkes til det har kommet fram til mottaker. Håndteringen av pakkejobben kan være alt fra helmanuell til helrobotisert. Jo mer manuelt arbeid, jo mer tid og penger sparer man på å gjennomgå arbeidsflyten og redusere tidsbruken på hvert produkt som forlater pakkelinja, sier hun. Det kan gjøre den helt store forskjellen for bedrifter som presses på kostnadskontroll for å være konkurransedyktige.

Tone skiller mellom ulike esketyper som har ulik grad av automatisering

  1. Sjaktel: Eske som teipes i bunn og topp. Manuell prosess som kan automatiseres ved å bytte ut tapedispenser med en automatisk tapemaskin.
  2. Automatbunneske: Raskere pakkeprosess, tapes kun i toppen.
  3. Automatbunn med limstripe: Rask pakkeprosess, slipper taping. Raskt og enkelt å åpne pakken for mottaker.
  4. Eskereisemaskin for helautomatisering av pakkelinjen.
automatbunn resirkulert
Automatbunnesker gir en raskere pakkeprosess

Endringsvilje

Kundene har en tendens til å fortsette å gjøre som de pleier. Tone skygger ikke unna utfordringen det er å introdusere nye produkter og løsninger.

– Det må være lov å si at den yngre garde er mer mottagelig for å teste ut nyhetene og endre rutiner. I bransjen er det mange som har lett for å fortsette med de kjente produktene og gjøre som de pleier.. Det kan være utfordrende å få lagermedarbeidere til å stole på riktig taping, de har en tendens til å tape mer enn nødvendig. Jeg kan ofte ta et tapekurs når jeg er på kundebesøk, for å lære bort hvor lite tape som skal til, sier hun. – Dessuten kan mange kunder med fordel gå over til papirtape, da vi i RAJA anbefaler monomaterialer. Lukker kunden eskene med papirtape, kan forbrukeren resirkulere esken i papiravfallet uten å ta av tapen, noe som gir en god kundeopplevelse. For å få kunder til å bytte til papirtape, pleier jeg å gi dem noen ruller, og avtale at de tester det i noen uker. Etterpå går de ikke tilbake til plast, sier Tone med et smil.

Jeg merker godt trenden med at stadig flere kunder ønsker å skifte ut emballasje av plast med papiremballasje, forteller Tone. – Boblekonvolutter i papir er et godt eksempel, dette produktet har vist seg å være enkelt å få ut i markedet, og har ført til at mange har sluttet med boblekonvolutter med plastbobler. I tillegg har vi stor etterspørsel etter papirmaskiner, altså maskiner som lager pakkefyll og beskyttelse av papir. Mange bedrifter har også innført pappmakulatorer, som kverner opp slitte esker og produserer pakkefyll av pappen. Slik reduserer du kostnadene på fyllmateriale.

pappmakulator bidrar til reduksjon i emballasjeforbruket
Med en pappmakulator kan du gjøre om slitte esker til pakkefyll og beskyttelse, og du reduserer dermed emballasjeforbruket

Veien videre innebærer endringer i emballasjeforbruket

Raja er et europeisk selskap med opprinnelse fra Frankrike, og finnes i dag i 19 land. På den måten plukker de raskt opp nye behov og trender, og er tett på EU-kravene som får innvirkning på industrien og bruken av emballasje. Hva ser Tone for seg av utvikling i markedet i tiden framover?

– Monomateriale som jeg allerede har nevnt, er på vei til å bli standard. Dette i form av mange nye emballasjeprodukter som boblekonvolutter i papir, papirtape, stroppebånd og strekkfilm av papir.  En annen endring jeg tror vi vil se, er at flere vil kutte ut transportetiketter. Forsøkene med direkte printing på emballasjen er i gang, forteller Tone. Hun er også overbevist om at flere blir opptatt av å få bukt med overemballering, som i dag er veldig vanlig.

Miljøambisjoner

Tone tror også at vi vil se mer aktiv bruk av miljørapporten kundene får fra Raja basert på innkjøpene sine. På grunn av myndighetskrav til resirkulering og gjenbruk er dette noe som tvinger seg fram. En viktig ambisjon for mange er å redusere emballasjeforbruket, spesielt plastemballasje. Selv har hun på Emballasjeskolen nettopp levert en oppgave om reduksjon av plastforbruket ved bruk av strekkfilm.

– I arbeidet med oppgaven kom jeg fram til at mange bedrifter sparer minst 40 prosent av plastforbruket ved å bruke strekkfilmen på en optimal måte. Dette gir store miljøgevinster og kostnadsbesparelser! Her har mange bedrifter mye å hente på å skaffe seg riktig kunnskap om emballasjeproduktene sine.

Hvis du vil høre flere tips fra en selvutnevnt emballasjenerd, kan du kontakte Tone her.

 

Mest leste temaer