Å redusere transportkostnadene er en av de viktigste utfordringene for de fleste bedrifter innen e-handel i alle størrelser.

Det finnes flere måter å gjøre dette på, men noen ganger er det nok å se på et enkelt konsept for å flytte budsjettlinjer. Dette er tilfellet når du ser nærmere på definisjonen av volumvekt for bedre å forstå innflytelsen det har på transportstrategien din og hvordan du kan kontrollere fraktkostnadene bedre.

Hva er volumvekt? Hvordan beregne det og hvordan integrere det i budsjetteringen med tanke på transport? Hvilke bransjer er mest påvirket? Dette er spørsmålene vi gir deg svarene på i denne artikkelen..

  1. Hvordan definere volumvekt?
  2. Hva slags vekt brukes i beregningen?
  3. Hvilke transportører bruker volumvekt for fakturering?
  4. Hvilke sektorer påvirkes av volumvekt?

1. Hvordan definere volumvekt?

La oss starte med en definisjon av fraktberegningsvekt eller volumvekt.

Volumvekt er en metode for å beregne volumet av en pakke slik transportørene gjør. Ved beregning av volumvekten forvandler transportøren volumet av pakken til «fiktiv» vekt, kalt «volumetrisk», som tar hensyn til plassen pakken tar i en lastebil eller et fly.

Med metoden for å beregne volumvekten blir en meget tett pakke fakturert på den faktiske vekten. En middels tettpakket forsendelse, som er veldig vanlig i e-handel, vil derimot bli belastet på volumet (og dermed volumvekten).

Volumvekten av en pakke i transport beregnes generelt ved hjelp av følgende formel:

 (L x B x H i cm) / 5000

Si at du vil sende en pakke med 50 x 30 x 30 cm med ekspress som veier kun 3 kg: volumvekten er 9 kg og den vil bli belastet på dette grunnlaget.

Men hvis den faktiske vekten av denne pakken var 10 kg ville den bli belastet på dens faktiske vekt.

2.  Hva slags vekt brukes i beregningen?

Vekten som brukes ved beregning av volumvekten er den høyeste vekten av den faktiske vekten og den volumvektige vekten:

Hvis pakken inneholder svært tunge varer, la oss si bly, vil det bli belastet med den faktiske vekten.

Hvis pakken inneholder lette varer, for eksempel fjær, blir den aktuelle vekten basert på volumvekten

Det er derfor noe å tenke på om du vil redusere kostnadene ved å transportere varene dine.

3. Hvilke transportører bruker volumvekt for fakturering?

Fra et historisk synspunkt brukte bare transportørene som var avhengig av fly denne metoden. DHL, UPS og FedEx har konsekvent anvendt volumvekt på alle sine transporttjenester for stykkgods. De var de eneste i verden som gjorde det på innenriks pakketransport.

Med økningen av e-handel er driften av alle transportører sterkt påvirket. Optimalisering av containere uansett hvilken transportmåte er svært begrenset. Både Bring og Postnord benytter seg allerede av volumvekt på stykkgods.

4. Hvilke bransjer påvirkes av volumvekt?

Teknisk sett kan alle bransjer potensielt påvirkes av volumvekt.

Du vil imidlertid være spesielt utsatt hvis:

  • Du bruker mye ekspresstransport – Hurtigleveringsbransjer som leverer medisinsk eller svært dyrt utstyr som flyteknikk påvirkes av denne beregningen.
  • Du har internasjonal levering.

Hvis du opererer i e-handel er det enda et element som kan øke kostnadene ved transporten din som beregnes i volumvekt: returer fra dine kunder. Om du tilbyr gratis retur til kundene dine, husk at du gjennomgår de samme reglene for beregning tilbake til deg. Dette blir ofte en dobbel «straff» når pakker kommer tilbake halvfulle, men belastet med volumvekt.

Ønsker du å redusere transportkostnadene dine ved å ta hensyn til den volumetriske vekten i strategien din? RAJA har gått sammen med ColisConsult for å tilby deg en metode for å kontrollere din volumetriske vekt. Spør oss om vår ebok.

Kategorier: E-handel og logistikkRåd og tips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skriv en kommentar

Fyll ut dette feltet