7 grønne emballasjetrender for det nye året

6 min å lese 01 januar 2024

Forbrukerne stiller stadig sterkere krav om mest mulig miljøvennlig emballasje, og dette gjelder i de fleste bransjer. For å ha fornøyde kunder er det viktig å ta miljøansvar, men det kan være utfordrende å vite hvordan ta best mulig miljøvalg. Derfor har vi satt opp en liste over de syv viktigste trendene innen grønn emballasje, eller emballasje med lavest mulig miljøpåvirkning.

 

Hvorfor bør du ha kunnskap om grønn emballasje?

Hvis du er interessert i emballasje som bidrar til sirkulær økonomi, er det en god grunn til det: Grønn emballasje passer perfekt inn i dagens forbrukertrender. Det finnes flere forbrukerundersøkelser som indikerer at forbrukerne er villige til å betale mer for produkter som er emballert med bærekraftige materialer, så grønn emballasje bidrar positivt til merkevaren din.

Videre er grønn emballasje viktig for å etterleve lover og forskrifter. EU stiller stadig strengere krav til at bedrifter tar miljøansvar for emballasjen, og reglene gjelder også for norske virksomheter.

Og ikke minst vil grønn emballasje beskytte og øker verdien på produktene dine. I dag finnes det et bredt utvalg av emballasje som gir like god beskyttelse som tradisjonelle emballasjeprodukter, samtidig som de belaster miljøet mindre.

Nedenfor finner du de syv viktigste trendene innen grønn emballasje, og du kan lære mer om fordelene med dem.

 

1. Resirkulerbar emballasje

Resirkulerbar emballasje er sannsynligvis den mest kjente typen grønn emballasje, og den som er mest innarbeidet. Dette er emballasje som er designet for å kunne kildesorteres fra forbrukere eller bedrifter, for å bli omdannet til et sekundært materiale som kan brukes til å lage ny emballasje eller nye produkter.

Den store fordelen er at resirkulering er kjent for kundene, og de vet hvordan emballasjen skal sorteres for å bli resirkulert.

Noen eksempler på grønn emballasje:

  • Plastkonvolutter med bobleplast: Disse er enkle å kildesortere, siden både boblene og konvolutten er laget av resirkulerbar plast. Plastkonvoluttene tilpasser seg lett innhold, og boblefolien på innsiden gir god beskyttelse mot støt.
  • Gaveesker med magnetisk lukking: Disse er også 100 % resirkulerbare og svært beskyttende takket være den stive pappen som er dekket av glatt kraftpapir.
  • Strekkfilm av kraftpapir: Denne kan strekkes med opptil 30 % og gjør det mulig å strekke pallene på en miljøvennlig måte, siden den er fullstendig resirkulerbar.

grønn emballasje

2. Emballasje laget av resirkulerte materialer

Den andre trenden omfatter all emballasje som kommer fra resirkuleringskjeden og er laget av materialer som er resirkulert fra annen emballasje eller produkter. Det kan både være emballasje laget av plast, papp, glass, metall eller kraftpapir.

Vær oppmerksom på at noe av denne emballasjen også er resirkulerbar, komposterbar eller av ett materiale – men ikke all.

Noen eksempler på grønn emballasje:

boblefolie-resirkulert
Boblefolie av papir, 100% resirkulert

 

3. Biobasert emballasje

Biobasert emballasje er emballasje som er produsert av biobasert masse som mais, stivelse, sukkerrør, cellulose eller vegetabilske oljer.

Eksempel på grønn emballasje:

  • Flo-Pak Natural, pakkechips laget av stivelse. Disse pakkechipsene brytes ned i vann og etterlater ikke giftig avfall.

miljøvennlige pakkechips

4. Emballasje i monomateriale

Monomateriale-emballasje er laget av ett enkelt råmateriale, derav navnet. Dette reduserer bruken av materialer.

Når emballasjen er resirkulerbar, kan den også gå direkte inn i den aktuelle resirkuleringsstrømmen, uten at det er nødvendig å separere de ulike materialene som emballasjen består av.

Emballasje i monomateriale kan være laget av plast, papp, papir, glass, tre eller metall.

Noen eksempler på grønn emballasje i monomateriale:

  • Polstrete konvolutter av papir: Disse konvoluttene av kraftpapir er et godt miljøvalg, da alt er av papir og de er derfor enkle å resirkulere. De er slitesterke, beskyttende og har lav vekt.
  • Poser av kraftpapir har blitt en trend for butikker som ønsker å profilere seg som miljøansvarlige. Velg dem i bedriftens farger og/ eller med trykk av butikkens logo.
  • Pakketape av papir er også enkelt å resirkulere – bruker du denne tapen på eskene dine, kan hele esken kastes i papiravfallet uten å fjerne tapen. Enkelt og kundevennlig!

papirtape

5. Komposterbar emballasje

Komposterbar emballasje er emballasje laget av materialer som kan brytes ned i naturen uten å påvirke den negativt. Denne emballasjen er ofte laget av de samme materialene som biobasert emballasje. Men disse testes for å sikre at de kan brytes ned i naturen – det er altså ikke all biobasert emballasje som er komposterbar.

Komposterbar emballasje skal være merket med OK Compost-logoen, og dette er godt innarbeidet i flere europeiske land.

ok compost

 

6. Gjenbrukbar emballasje

Denne typen emballasje er designet for å brukes flere ganger (ofte én gang av bedriften og én gang av sluttbrukeren). Gjenbruksemballasje reduserer bruken av engangsemballasje og sparer dermed ressurser.

Gjenbruksemballasje skal tåle å bli brukt flere ganger, og  kan eksempelvis være laget av papp, plast eller glass.

Noen eksempler på grønn, gjenbrukbar emballasje:

  • Esker med dobbel limstripe: Disse eskene er solide med forsterket bunn, og de har en ekstra limstripe som gjør at de kan brukes til retur av varer.
  • E-handelsposer med dobbel limstripe er også populære, siden de gjør det enklere for kundene dine å returnere varer fra nettbutikken.
  • Med gjenbrukbare plastpaller slipper du å bruke tradisjonelle trepaller, som ikke tåler så mange forsendelser.

plastpaller

7. Økodesignet emballasje

Økodesign er når prosessen med design, utvikling og bruk av emballasjeprodukter tar hensyn til miljøet helt fra startfasen. Det innebærer å sørge for at hver enkelt komponent i emballasjen er miljøansvarlig, slik som hovedmateriale, beskyttelse, trykkfarge, etiketter, lim, osv.

EUs direktiv for økodesign skal blant annet sikre at produkter som settes på markedet i Europa er designet for en sirkulær økonomi, og det vil komme mer konkrete krav til økodesign i tiden som kommer. Å være tidlig ute med økodesign vil ha en positiv innvirkning på merkevaren og selskapets resultater.

Du kan lese mer om denne trenden i denne artikkelen om resirkulert emballasje.

 

Hvilke av disse trendene vil DU benytte deg av for å oppfylle kundenes forventninger og ta gode miljøvalg for din bedrift?

Se RAJAs utvalg av miljøvennlig og grønn emballasje her.

Hvis du vil ha råd om hvordan velge de mest miljøansvarlige løsningene for dine produkter, kan du ta kontakt med RAJAs kundesenter på telefon 22 51 40 00 eller post@rajapack.no.

Og du finner også 10 tips til mer bærekraftig emballasje i denne artikkelen.

Mest leste temaer