Hvordan pakker du best inn klær og tekstiler?

6 min å lese30 oktober 2023

Pakking av klær og tekstiler kan gjøres på mange ulike måter. Til deg som har en nettbutikk eller fysisk butikk som selger klær og andre tekstiler, deler vi her noen gode tips.

Oppsummert kan vi anbefale å sende klær og tekstiler i emballasje som holder pakken din kompakt, som kan tilpasses til din merkevare, og ikke minst som er mest mulig miljøvennlig. Spesielt viktig er det å ta miljøhensyn når du velger tekstilemballasje, ikke minst er det viktig for kundene dine.

 

Fem uunnværlige egenskaper ved god tekstilemballasje

Klær (og tekstiler generelt) er fleksible, lette gjenstander som er enkle å sende via transportører. Men noen materialer, som lin, silke eller angora, er mer skjøre enn bomull eller syntetiske stoffer. De krever ekstra beskyttende emballasje. Så å velge riktig emballasjemateriale er avgjørende for vellykket frakt. Nedenfor lister vi derfor opp fem viktige faktorer du bør være ekstra oppmerksom på når du velger passende tekstilemballasje.

 

1. Sikre miljøvennlig beskyttelse

Hele veien fra produksjon til levering til kunden er det viktig å beskytte tekstiler godt mot fuktighet og mulige rifter. Fukt, regn og skitt kan ødelegge et plagg fullstendig. Så når du velger tekstilemballasje, må du sørge for at den tåler dette. Det er derfor smart å velge rivebestandig og vannavvisende plast, eller solid kraftpapir med høy vekt.

Både plast og papir er enkle å sortere og resirkulere, slik at du bidrar til gjenbruk av materialet. Det beste er å sørge for at hele emballasjen din består av kun ett råmateriale: enten 100 % plast eller 100 % papir. Dette kaller vi også monomateriale. Dette er mye lettere å sortere og bearbeide til ny emballasje i etterkant.

Les mer her: Hvordan pakke miljøvennlig med emballasje i monomateriale

 

 

2. Velg praktisk tekstilemballasje

Velg emballasje som er enkel å montere og lukke (ved hjelp av en limstripe eller zip-lock). På den måten vil du gjøre det mye enklere for pakkerne dine å klargjøre ordrene.

 

3. Fokuser på kundeopplevelsen

Skap en hyggelig og unik opplevelse for kundene som åpner pakken. Dette gjør du blant annet ved å velge «frustrasjonsfri emballasje». Slik emballasje er først og fremst svært kompakt. Jo smartere og mer kompakt du pakker, jo bedre blir dette for kundeopplevelsen. Tross alt, mindre unødvendig emballasjeavfall er det vi alle ønsker.

Kompakt emballasje er enkelt med for eksempel en e-handelspose: du skyver den helt flat så det ikke er unødvendig luft i den. Eller du velger en smal posteske som enkelt passer inn i åpningen på en postkasse.

Se RAJAs utvalg av e-handelsemballasje her.

 

4. Enkelt å åpne og returnere

Klær kjøpt på nett kan ikke prøves. Det er derfor ikke overraskende at klær har en høy returandel. Men retur betyr ikke alltid at du mister salg, for kundene dine kan også bestille plagget om igjen i en annen størrelse. For å gjøre retur av et produkt enkelt både for kunden og deg, er det lurt å velge emballasje som er designet for retur. Eksempler er esker eller e-handelsposer med dobbel limstripe. Den ekstra limstripen er til bruk for kunden dersom varene skal returneres, slik at kunden enkelt kan sende varene tilbake i den samme emballasjen.

I tillegg er det praktisk hvis emballasjen din har en rivelist slik at du kan åpne pakken uten saks eller kniv. Det er også mye tryggere for varene som ligger inni pakken.

 

5. Hold emballasjen diskret

Plagg er ofte personlige og kan være svært forskjellige i pris. For å garantere at kundens bestilling forblir strengt konfidensiell, anbefaler vi å velge helt ugjennomsiktig emballasje. På denne måten blir også risikoen for tyveri lavere.

ideell tekstilemballasje

 

RAJAs utvalg av emballasje for klær og tekstiler

Trenger du inspirasjon til å finne den perfekte tekstilemballasjen? Sjekk ut noen eksempler på passende esker og e-handelsposer nedenfor. Du finner disse, og flere andre produkter som kan passe, i en rekke størrelser i RAJAs nettbutikk.

 

E-handelsposer med dobbel limstripe

  • Laget av fleksibel og lett plast. Den gir ikke ekstra vekt, slik at du sparer på fraktkostnadene
  • Veldig sterk: rivesikker og motstandsdyktig mot fukt.
  • Brukervennlig: med rivelist for enkel åpning og ekstra limstripe for enkel retur om nødvendig.
e-handelspose for enkel retur
E-handelspose med dobbel limstripe

Hvite e-handelsposer med bunnbelg

  • Vannavstøtende og rivesikker e-handelspose av sterk plast.
  • Perfekt til større produkter.
  • Selvklebende, permanent forsegling.

E-handelsposer av kraftpapir med selvklebende lukking

  • Godt miljøvalg også som tekstilemballasje: resirkulerbare og laget av 30% resirkulert kraftpapir.
  • Motstandsdyktige og praktiske
  • Stor kapasitet, med belg i bunnen av posen, for enkelt å sende store produkter

Ekstra lave postesker med toppåpning

  • Rask å sette sammen – topp og bunn i ett.
  • Ekstra kompakt: reduser volumvekten på pakken din. Velg en modell maks 2,5 cm høy slik at du kan levere direkte gjennom en postkasse.
  • Gir god beskyttelse til dine produkter under postgang. Flere lag med papp i sidene gjør esken ekstra solid.
  • Finnes i brun eller hvit, og i mange størrelser.
  • Produsert av 70% resirkulert papir
ekstra lav posteske
Ekstra lav posteske

 

 

 

 

 

Personlig emballasje: gå for en god kundeopplevelse!

Personlig emballasje er et absolutt must når du vil ta kundeopplevelsen til neste nivå. Denne emballasjen gjør at du virkelig skiller deg ut fra konkurrentene. Et par enkle forslag kommer her:

  • Velg emballasje i fargene til ditt merke eller kolleksjon.
  • Vis slagordet ditt eller skriv en personlig melding på emballasjen.
  • Få logoen din trykt direkte på emballasjen. For å komme i gang, kan du også velge tape med logotrykk eller etiketter med trykk.
  • Pakk inn klærne med silkepapir i merkefargene dine.

 

Du kan også oppdatere emballasjen i løpet av året etter sesong eller kommende høytid. Dette kan også bidra til økt kundelojalitet, eller til å skape en wow-effekt når kundene mottar pakken din.

postesker er god tekstilemballasje

Få pakken levert

Å velge tekstilemballasje nøye er et viktig tiltak, men en god leveranse er like viktig for kundeopplevelsen. Selv om varene har den beste emballasjen kommer du ikke langt uten en god transportør. Hvilke kriterier bør du huske på når du velger fraktpartner?

  • Kvaliteten på leveranser: levering til rett tid, ingen skade på produktene osv.
  • Tjenestene som tilbys: full last (per pall) eller individuelle pakker;
  • Transportmåten: på vei, med jernbane eller fly, til sjøs, eller hjemlevering, ved et hentepunkt, etc;
  • Sporbarheten til ordrene: sanntidssporing av pakker, muligheten for omsending i tilfelle et leveringsproblem;
  • Kostnadene, de beste betalingsmåtene og størrelsen på evt gebyrer.

Med god og solid emballasje kan du beskytte produktene dine på best mulig måte. På denne måten får du lavest mulig returer, som potensielt kan koste deg mye penger. For en god kundeopplevelse kan du også skille deg ut med frustrasjonsfri og personlig innpakning, som gir en best mulig unboxing-opplevelse. Du har mange alternativer å velge mellom for å lykkes!

 

For enda flere råd om tekstilemballasje, se vår tidligere artikkel om emballasje til klær og tekstiler. Du kan også ta kontakt med RAJAs kundesenter på telefon 22 51 40 00 eller post@rajapack.no.

 

 

    Mest leste temaer